Przeglądając Internet, czasem spotykam dość istotne błędy na stronie internetowej, które mogą odstraszać użytkowników. Jeśli prowadzisz stronę, której celem jest wyłącznie pozyskiwanie klientów, błędy te nie powinny mieć miejsca, ponieważ mogą być przyczyną spadku konwersji. Dlatego właśnie chcę przedstawić Ci listę moim zdaniem dość poważnych niedociągnięć, tak żebyś wiedział czego unikać:-) Warto poznać podstawowe błędy na stronie internetowej, żeby ich nie powielać.
Spis treści
Zaniedbanie urządzeń mobilnych
Coraz więcej użytkowników przegląda Internet przy pomocy urządzeń mobilnych, dlatego bardzo ważne jest, aby strona dobrze prezentowała się na mniejszych wyświetlaczach. Responsywność jest ważnym aspektem nie tylko pod kątem pozyskiwania czytelników oraz klientów przeglądających naszą stronę za pomocą smartfona. Wyszukiwarka Google premiuje responsywne strony wyższą pozycją w wynikach wyszukania.
Błędy ortograficzne, gramatyczne, literówki – częste błędy na stronie internetowej
Tworząc stronę firmy, staramy przedstawić się w jak najlepszym świetle. Chcemy pokazać naszą firmę z jak najlepszej strony. Zależy nam, aby nasze usługi pokazane były jako wysoce profesjonalne. Natomiast pisząc bloga, staramy się stanąć w roli eksperta dobrze znającego się na danym temacie. Niestety nasze starania mogą zostać zniweczone przez błędy w tekście – począwszy od literówek, kończąc na niedopuszczalnych błędach ortograficznych.
Oczywiście, każdy ma prawo do błędów. Mnie także zdarza się przeoczenie literówek w tekście 😉 (jeśli jakąś zobaczysz, daj mi znać)! Jednak starajmy się je ograniczać.
Są narzędzia, które pomogą nam w sprawdzeniu tekstu. W edytorze WordPressa błędy oznaczane są poprzez czerwone podkreślenie (tak jak w Wordzie). Jednak dodatkowo polecam Ci wtyczkę LanguageTool do przeglądarki Mozilla lub Chrome. Poniżej linki:
Wtyczka LanguageTool będzie sygnalizować także błędy interpunkcyjne.
Zły dobór czcionek
Fonty na stronie powinny mieć odpowiednią wielkość oraz odstępy pomiędzy poszczególnymi wierszami (interlinia). Zbyt mała czcionka będzie słabo widoczna. Zbyt duża również sprawi, że tekst stanie się nieczytelny.
Ważny jest również krój czcionki. Do akapitów najlepiej sprawdzą się czcionki bezszeryfowe. Czcionki szeryfowe, a także bardziej zdobione zostawmy na nagłówki. Jednak tu także należy uważać, aby nie przesadzić.
Ważne jest również poprawne wyświetlanie polskich znaków. Zapraszam do artykułu jak uzyskać polskie znaki w Google Fonts.
Nieintuicyjna nawigacja
Nawigacja na stronie powinna być jak najprostsza, a także intuicyjna. Tu nie ma miejsca na nowatorskie, niesztampowe rozwiązania. Należy zapewnić użytkownikom komfort w poruszaniu się po stronie. Dobrą praktyką jest umieszczanie menu głównego w nagłówku strony, obok logo. Powinno się także unikać niepotrzebnego zagnieżdżania.
Źle dobrane kolory
Źle dobrane kolory lub ich nadmiar mogą spowodować, że nasza strona stanie się mało atrakcyjna. Tu dość ważna jest znajomość znaczenia barw. Zapraszam do artykułu: Dobór kolorów na stronę internetową. Poniżej w dużym skrócie, znaczenie niektórych barw:
- żółty – szczęście, radość, optymizm, zabawa,
- pomarańczowy – optymizm, radość, kreatywność,
- czerwony – dynamika, niebezpieczeństwo, miłość,
- niebieski – stabilność, zaufanie, inteligencja,
- jasny zielony – ekologia, harmonia, spokój,
- ciemny zielony – bogactwo, stabilność,
- czarny – powaga, elegancja, potęga,
- biały – niewinność, czystość,
- fioletowy – kobiecość, szlachetność, ekstrawagancja, magia.
Dźwięk w tle
Dla dużej liczby użytkowników samoistne włączanie się muzyki lub filmu na stronie są bardzo irytujące. Dlatego lepiej się tego wystrzegać. Na szczęście większość Twórców stron internetowych unika tego typu wodotrysku, jednak nadal zdarza mi się trafić na taką stronę.
Nachalne okienko popup
Wyskakujące okienko popup jest świetnym rozwiązaniem, jeśli chcemy powiadomić naszych czytelników o zbliżającym się konkursie, promocji lub po prostu chcemy ich poprosić, żeby zapisali się na newsletter. Jednak należy zachować umiar w wyświetlaniu powiadomienia. Okienko powinno wyświetlić się użytkownikowi tylko raz! I nawet, jeśli tego samego dnia powróci na naszą stronę, to dobrze jest, żeby powiadomienie mu nie wyskoczyło.
Schowane dane kontaktowe
Kłopot ze znalezieniem danych kontaktowych jest bardzo frustrujący i może sprawić, że użytkownik zaniecha poszukiwań, a Ty stracisz potencjalnego klienta. Warto umieścić podstawowe dane kontaktowe (adres e-mail, telefon) w nagłówku. Pełne dane kontaktowe powinny być w osobnej zakładce Kontakt. Warto również umieścić część danych wraz z formularzem kontaktowym na stronie głównej.
Wolne wczytywanie się strony
Ludzie mają coraz mniej czasu, przez co chcą jak najszybciej odszukać interesujące ich informacje. Powolne ładowanie się strony może sprawić, że osoba ją odwiedzająca nie będzie czekać i kliknie przycisk wstecz w przeglądarce (podobno jest to najczęściej wybierany przycisk). Poniżej lista elementów, które mogą spowolnić stronę:
- kiepskiej jakości hosting,
- przeładowanie strony niepotrzebnymi wtyczkami i funkcjonalnościami,
- zbyt duże wymiary zdjęć oraz grafiki,
- brak kompresji plików CSS i JS.
Zdjęcia niskiej jakości
Warto zadbać o ładne, wysokiej jakości zdjęcia. Nie muszą być stockowe. Wręcz przeciwnie. Mile widziane są zdjęcia niepowtarzalne naszego autorstwa. Zdjęcia stockowe są przejedzone i często powtarzają się na stronach internetowych. Tak więc, jeśli masz dobry aparat i zacięcie fotograficzne, to postaraj się wykonać swoje własne zdjęcia. Jednak pamiętaj, żeby były wyraziste i odpowiedniej rozdzielczości. Zdjęcia niewyraźne, zrobione w złym oświetleniu i kiepskiej rozdzielczości, sprawią, że strona stanie się mało atrakcyjna, wręcz amatorska.
Nieaktualne i błędne informacje – poważne błędy na stronie internetowej
Prowadząc stronę internetową, warto na bieżąco ją aktualizować o świeże informacje. Zadbaj o to, by w stopce był wpisany aktualny rok. Jeśli prowadzisz dział z aktualnościami, to staraj się je na bieżąco uzupełniać. Zaniedbanie tych kwestii może sugerować, że firma się nie rozwija, lub zawiesiła swoją działalność.
Poza tym ważne jest, aby dane kontaktowe (e-mail, numer telefonu, adres) były poprawne.
Błędy na stronie internetowej – podsumowanie
Oprócz wymienionych błędów na stronie internetowej można wymienić jeszcze inne, które są równie uciążliwe. Jednak wydaje mi się, że opisane przeze mnie działają bardzo odstraszająco i mogą być główną przyczyną spadku konwersji.
A Twoim zdaniem, jakie są najgorsze błędy na stronie internetowej?
Zapraszam również do artykułu o User Experience. Znajdziesz w nim garść porad jak tworzyć czytelne strony, które są przyjazne użytkownikom.