Często rozpoczynając projekt, stajemy przed bardzo ważną kwestią, jaką jest dobór kolorów na stronę internetową. Łatwo jest popełnić błąd i wtedy, pomimo że strona będzie w pełni funkcjonalna, nie zadowoli klienta. Aby tego uniknąć, należy znać kilka trików.
Spis treści
Poznaj oczekiwania klienta
Jeśli wykonujemy projekt komercyjny, to przede wszystkim powinniśmy poznać oczekiwania klienta dotyczące kolorystyki. Może się okazać, że firma posiada już swoją paletę barw i wtedy należy się jej ściśle trzymać. Najlepiej na samym początku współpracy poprosić klienta o wypełnienie formularza (brief) opisującego wygląd pożądanej strony internetowej. Dobrze jest w nim zapytać o kolorystykę przyszłej strony.
Logo jako źródło inspiracji
Naszym źródłem inspiracji powinno być również logo, o ile nasz klient je posiada. Możemy wtedy pobrać z niego kolory. Jeśli logo składa się tylko z jednej barwy, to wtedy możemy pozostałe sami dobrać lub skorzystać ze specjalnych narzędzi usprawniających pracę, które omawiam w kolejnym punkcie.
Narzędzia wspomagające dobór kolorów na stronę internetową
Polecam stronę http://paletton.com, na której znajduje się narzędzie wspomagające dobór kolorów na stronę internetową. Wystarczy, że wybierzemy dany kolor na kole barw i zaznaczymy jedną z opcji: kolory monochromatyczne, kolory analogiczne, triada, tetrada. Automatycznie do naszego koloru zostaną dobrane pozostałe. Z boku wyświetlany jest podgląd. Ciekawą funkcjonalnością jest widok naszej palety, tak jak odbierają ją osoby z różnymi wadami wzroku.
Równie przydatne narzędzie dostarcza nam firma Adobe https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel. Tu również możemy poeksperymentować na kole barw i w bardzo krótkim czasie dobrać odpowiednie do naszego projektu. Fajną opcją jest pobieranie kolorów ze zdjęć. Wystarczy załadować zdjęcie, które nam się podoba pod kątem kolorystyki i automatycznie zostanie z niego pobrana paleta barw.
Kolejnym godnym polecenia narzędziem jest narzędzie do sprawdzania kontrastu. Jest ono przydatne zwłaszcza do sprawdzania czytelności tekstu na danym tle. W szybki i prosty sposób możemy zobaczyć, czy wybrane przez nas kolory odpowiednio ze sobą kontrastują.
Jeśli cierpimy na brak weny twórczej, możemy odwiedzić stronę COLOURLovers. Znajdziemy tam gotowe palety z kolorami, które mogą stać się dla nas nieocenioną inspiracją. Możemy również sami stworzyć swoją kompozycję. Jestem stałą bywalczynią na tej stronie i wiele razy czerpałam z niej inspirację. Powyższe narzędzia sprawiają, że dobór kolorów na stronę, nad którą aktualnie pracujemy, jest dużo szybszy.
Dobór kolorów na stronę pod daną branżę
Przyjrzyj się stronom konkurencji i zobacz, w jakich są kolorach. Często dana branża ma zarezerwowane swoje barwy. Owszem można to przełamać, jednak lepszym wyborem będzie trzymanie się wytyczonych kanonów. Tu również z pomocą przychodzi znajomość psychologii barw. Oczywiście działanie kolorów na zachowanie i odczucia człowieka jest czysto teoretyczne. Na każdego dany kolor może oddziaływać w nieco inny sposób. Można jedynie rozpatrywać wpływ kolorów na zachowanie ogółu ludzi, pamiętając przy tym, że w różnych kręgach kulturowych niektóre barwy mają inne znaczenie.
Pomarańczowy
Ten energetyzujący kolor kojarzy się z optymizmem, a także z kreatywnością. Podobno ma działanie pobudzające apetyt i dlatego często jest używany na stronach promujących żywność. Poza tym pomarańczowy mobilizuje do działania i dlatego często jest wykorzystywany na stronach sklepów internetowych do oznaczania przycisków dokonujących zakupów. Kolor ten bardzo łatwo rzuca się w oczy i dlatego idealnie nadaje się do wyróżnienia ważnych treści. Na pewno sprawdzi się na stronach z żywnością, ale także na witrynach o tematyce związanej z technologią, sportem, rozrywką oraz produktami dla dzieci.
Żółty
Żółty jest kolorem żywym i jaskrawym. Często utożsamiany jest ze szczęściem, radością, słońcem i beztroskimi wakacjami. Jednak w nadmiarze może być przytłaczający i irytujący dla oczu, dlatego lepiej z nim nie przesadzić i używać go do wyróżnienia ważnych fragmentów. Żółty tak jak pomarańczowy dobrze sprawdzi w reklamie produktów spożywczych, a także na stronach biur podróży, na witrynach skierowanych do młodszych odbiorców oraz wszędzie tam, gdzie chcemy dodać odrobinę radości i zabawy.
Czerwony
Ten dynamiczny, żywy, ekscytujący kolor może wywoływać skrajne emocje. Z jednej strony kojarzony jest z miłością. Z drugiej strony może wywoływać uczucie zagrożenia. Ponadto czerwony utożsamiany jest z dynamiką, szybkością i dużym zastrzykiem adrenaliny. Kolor ten znajdziemy w witrynach sklepów internetowych, gdzie ważne jest pobudzenie Klienta do dokonania zakupu. Sprawdzi się na stronach z technologią, a także w branży motoryzacyjnej. Czerwień jest też wykorzystywana na stronach z żywnością. Ciemniejsza czerwień kojarzy się z bogactwem i szlachetnością. Taki odcień świetnie nada się na stronach przeznaczonych dla odbiorów preferujących luksus.
Zielony
Zielony działa przede wszystkim kojąco. Kojarzony jest z naturą i dlatego powinien być kolorem przewodnim dla stron o treści ekologicznej. Zielony utożsamiany jest także z bogactwem i stabilnością. Używany jest często na portalach związanych z edukacją i finansami. Ponadto kolor ten pasuje na strony o tematyce zdrowotnej.
Niebieski
Kolor niebieski najczęściej spotkasz na stronach biznesowych. Spowodowane jest to tym, że kojarzy się go ze stabilnością i inteligencją. Niebieski działa odprężająco, relaksująco i podobno obniża apetyt. Dlatego nie nadaje się do stron promujących żywność. Za to idealnie się sprawdzi na stronie dla kancelarii prawnej, stronach biznesowych oraz wszędzie tam, gdzie ważne jest wzbudzenie zaufania.
Fioletowy
Fioletowy rzadko jest kolorem dominujących na stronach internetowych. Utożsamia się go ze szlachetnością i ekstrawagancją. Ale jest także barwą kobiecą. Fioletowy jest również bardzo tajemniczy i kojarzy się z magią. Idealnie sprawdzi się na stronach skierowanych do kobiet, a także tam, gdzie trzeba dodać otoczkę tajemniczości i odrobiny magii. Fiolet także będzie bardzo przydatny, gdy będziemy tworzyć projekt z lekką nutą luksusu i elegancji. Jednak należy być bardzo ostrożnym w używaniu fioletu, ponieważ możemy uzyskać odwrotny efekt od zamierzonego.
Biały
W naszej kulturze biel symbolizuje niewinność, czystość, jasność. Oznacza również prostotę. Idealnie sprawdzi się w projektowaniu stron minimalistycznych, które są teraz bardzo popularne. Biały będzie dobrze wyglądał w zestawieniu z każdym innym kolorem. Jego przewaga pasuje do stron związanych z opieką medyczną, stomatologią, a także witrynach o tematyce ślubnej.
Czarny
Czarny kojarzy się z elegancją oraz potęgą. Kolor ten idealnie nada się do podkreślenia wytworności projektu. Jednak musimy uważać, aby nasz projekt nie stał się ponury i depresyjny.
Szary
Szary jest kolorem neutralnym. Można go stosować jako tło w zestawieniu z innymi elementami. Prawie zawsze będzie bezpiecznym wyborem, dlatego szary na pewno sprawdzi się na stronach biznesowych.
Podsumowanie
Jeśli chodzi o dobór kolorów, to najsłuszniejszym wyborem są sprawdzone rozwiązania. Jest to także najbezpieczniejsza droga i prawie zawsze się sprawdza. Jednak czasem warto się wyłamać i spróbować stworzyć coś niepowtarzalnego. Złamanie wszelkich reguł może okazać się porażką, ale także strzałem w dziesiątkę. Czasem warto podjąć ryzyko i dać sobie szanse na stworzenie niebanalnego projektu, który zapadnie głęboko w pamięć.