<< powrót
Opublikowano Dodaj komentarz

User Experience – czym jest i jak tworzyć czytelne strony

UX User Experience

Projektując nową stronę internetową, powinniśmy przywiązywać dużą wagę do jej funkcjonalności. Owszem, równie ważne jest, żeby była atrakcyjna wizualnie, a także, żeby zawierała wszystkie potrzebne narzędzia. Jednak nie można przy tym zaniedbywać jej intuicyjności oraz łatwości w obsłudze. Z artykułu tego dowiesz się, czym jest User Experience i na co należy zwrócić uwagę, projektując przyjazne dla użytkowników strony internetowe.

Czym jest User Experience

User Experience (w skrócie UX) jest to zbiór doznań i odczuć związanych z użytkowaniem danego produktu. Najczęściej jest to produkt cyfrowy. W artykule tym skupimy się na stronach internetowych. Na UX składa się wiele czynników takich jak:

  • wygląd i estetyka wykonania,
  • przejrzysta i zrozumiała nawigacja,
  • proste i zrozumiałe komunikaty,
  • wartościowe treści,
  • brak błędów,
  • dostępność.

Doznania użytkowników są bardzo trudne do zmierzenia. UX jest dziedziną empiryczną i opiera się na licznych testach i badaniach. W niektórych firmach zatrudnia się specjalistów od UX, którzy badają funkcjonalność oraz poziom satysfakcji z obsługi danego produktu. Niestety nie każda firma może pozwolić sobie na zatrudnienie dodatkowej osoby od UX, przez co zarówno grafik, front-end , jak i back-end developer musi znać podstawy projektowania stron / aplikacji uwzględniając User Experience.

Jak użytkownicy przeglądają strony internetowe

User Experience UX

Często projektantom stron internetowych wydaje się, że osoby odwiedzające stronę będą wszystko dokładnie czytać i analizować każdy szczegół. Niestety w rzeczywistości ludzie nie zastanawiają się nad układem danej strony i oglądają tylko wybrane fragmenty. Nie zastanawiają się, gdzie mają kliknąć, tylko robią to odruchowo. Wynika to z braku czasu i potrzeby szybkiego odnalezienia danej informacji. Ludzie nie czytają stron, tylko je pobieżnie oglądają. Strona internetowa nie jest ani książką, ani gazetą (oczywiście wykluczając specjalistyczne portale informacyjne). Można ją zatem porównać do banera reklamowego, który ma przyciągnąć uwagę i w błyskawiczny sposób przekazać informację. Projektując układ strony, musimy brać to pod uwagę.

Na co więc zwrócić uwagę

Tworząc stronę internetową, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów, które sprawią, że będzie ona przyjazna użytkownikom. Jeśli zadbamy o pozytywne doznania z użytkowania naszej strony, to z pewnością sprawimy, że ludzie chętniej będą na nią wracać. Dzięki temu możemy pozyskać nowych klientów. Poniżej lista elementów, na które należy zwrócić uwagę.

Przestrzegaj standardów

Mile widziane są nowatorskie i ciekawe rozwiązania. Jednak należy zachować umiar i zdrowy rozsądek z wprowadzaniem rewolucyjnych zmian w układzie strony. Z biegiem lat utarły się pewne schematy, które się sprawdzają i warto ich przestrzegać. Dzięki temu wchodząc pierwszy raz na daną stronę, potrafimy się na niej szybko odnaleźć.

Przykładowo przyjęło się, że logo znajduje się w lewym górnym rogu (lub ewentualnie na środku), a główna nawigacja jest po prawej stronie. U dołu strony umieszcza się stopkę z danymi kontaktowymi, dodatkową nawigacją i polityką prywatności. Oczywiście można eksperymentować z układem strony, jednak trzeba przy tym uważać, żeby nasza strona nadal pozostawała łatwa i przyjemna w obsłudze.

Prosta i zrozumiała nawigacja

Nawigacja na stronie musi być prosta w obsłudze i intuicyjna. Jeśli to możliwe, to nie należy niepotrzebnie tworzyć zagnieżdżenia. Warto również korzystać z menu okruszkowego, które na bieżąco informuje użytkownika, gdzie się znajduje.

Zwiększenie czytelności

Staraj się, aby teksty nie były zbyt długie i nie za zawierały zbędnych słów. Dziel tekst na akapity poprzedzone nagłówkami, które ściśle opisują ich zawartość. Bądź przygotowany na to, że użytkownik będzie chciał przeczytać jeden wybrany fragment, a resztę tekstu pominie. Pamiętaj, że zbyt długie akapity są przytłaczające i mogą zniechęcić do czytania. Jeśli chcesz coś wymienić, to używaj list. Tekst dzięki temu stanie się bardziej zrozumiały i przejrzysty.

Oznacz klikalne elementy

Warto oznaczyć elementy, które są klikalne. Można wykonać je w formie przycisków lub podkreślonych linków. Z pewnością przyjemniej będzie się korzystać ze strony, gdy klikalne elementy będą wchodzić z interakcję przy najechaniu na nie kursorem myszy. Może to być płynna zmiana koloru lub delikatne powiększenie. Taki zabieg sprawi, że użytkownik będzie miał pewność, że może kliknąć dany element i nie będzie tracić czasu na zastanawianie się.

Używaj trafnych nazw

Uwaga ta dotyczy nazywania odnośników. Należy zadbać o to, by nazwa danego odnośnika była jak najbardziej trafna i jednoznaczna. Przykładowo użytkownik szuka na stronie danych kontaktowych. Jeśli natrafi na przycisk „KONTAKT” odruchowo, bez chwili wahania w niego kliknie. Natomiast, jeśli odnośnik będzie się na nazywał „SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI”, to użytkownik też będzie wiedział, że po kliknięciu uzyska potrzebne dane, jednak będzie to trwało nieco dłużej. Jednak, jeśli odnośnik nazwiemy „INFORMACJE O NAS”, to nie będzie wiadomo, czy pod tym hasłem kryją się dane kontaktowe, czy może tekst o firmie.

Ograniczenie błędów do minimum

Występowanie błędów na stronie jest często nieuniknione, jednak należy ograniczyć je do zbędnego minimum. Użytkownik, który natrafi na błąd może zrazić się do naszej strony

Szybkość działania

Szybkość działania strony internetowej podnosi poziom satysfakcji z jej użytkowania. Ludzie są zbyt zabiegani, żeby niepotrzebnie tracić czas na powolne ładowanie się naszej strony. Jeśli będą musieli długo czekać, to po prostu wybiorą przycisk „wstecz” w wyszukiwarce i przejdą na stronę konkurencji.

Prostota obsługi

Staraj się tworzyć intuicyjne i proste w obsłudze strony. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza projektowania formularzy kontaktowych, zamówienia, czy rejestracji. Staraj się używać tylko niezbędnych pól i ogranicz je do minimum.

Podsumowanie

Dzięki optymalizacji strony możemy zwiększyć ilość odwiedzin. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, który dobrze zoptymalizujemy, to z pewnością możemy uzyskać wzrost sprzedaży. Kolejnym plusem jest to, że mniej funduszy przeznaczymy na reklamę, ponieważ osoby odwiedzające naszą stronę częściej staną się naszymi klientami.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments