Nowo powstała strona internetowa z odblokowanym indeksowaniem nie jest od razu widoczna w Google. To samo dotyczy nowo utworzonych podstron, wpisów na blogu czy produktów. W pierwszej kolejności nowe adresy URL muszą zostać odwiedzone przez roboty indeksujące. Możemy cierpliwie czekać, aż pająki wyszukiwarek trafią na nasze zasoby (nie polecam tego!). Możemy także przyspieszyć ten proces, wysyłając ręcznie zgłoszenie. Jeśli podstron nie jest dużo, można każdy link zgłosić osobno. Co, jeśli podstron mamy więcej? W tym celu warto skorzystać z mapy witryny. Za jej pomocą zgłosimy do indeksowania całą witrynę. Zobacz, co to jest mapa witryny, a także jak ją stworzyć i zgłosić do indeksowania w wyszukiwarce Google.
Zapraszam także do lektury artykułu jak dodać stronę do wyszukiwarki Google.
Co to jest mapa witryny (sitemap)
Mapa witryny jest to plik w formacie XML (ang. Extensible Markup Language), który zawiera wszystkie gotowe do zaindeksowania aktywne adresy URL. Dodając mapę do naszej witryny, ułatwiamy robotom indeksującym dostęp do wszystkich podstron, a co za tym idzie, w znaczący sposób przyspieszamy indeksowanie naszej strony internetowej. Mapa witryny wskazuje robotom, które podstrony ma zaindeksować.
Stworzenie mapy witryny nie jest trudne. Można to zrobić na wiele sposobów. Wszystko zależy od tego, czy jest to statyczna strona, czy może korzystamy z jakiegoś CMSa, a także czy chcemy, żeby mapa była statyczna czy dynamiczna.
Co powinna zawierać mapa witryny
Mapa witryny powinna zawierać przede wszystkim wszystkie linki do podstron, wpisów, produktów, które chcemy, żeby zostały zaindeksowane w przeglądarce Google. Ponadto dobrze jest jak przy każdym linku jest informacja, kiedy dany zasób został zaktualizowany.
Poniżej pokazana jest przykładowa mapa witryny. Przykład pochodzi ze strony sitemaps.org.
Według specyfikacji mapa witryny powinna zawierać poniższe informacje:
- Wszystkie linki powinny być opakowane w zbiorczy tag
<urlset>
. - W tagu
<urlset>
powinna być informacja odnośnie używanego standardu protokołu. - Każdy adres URL powinien być opakowany w tag
<url>
. - Każdy tag
<url>
powinien zawierać tag<loc>
informujący o adresie URL do danej podstrony.
Powyższe tagi są obowiązkowe. Jednak warto dodatkowo dodać tag <lastmod>
z informacją, kiedy dany zasób został zaktualizowany.
Tag <changefreq>
określa częstotliwość zmian na stronie. Natomiast <priority>
określa priorytet danego adresu URL. Im jest on wyższy, tym ważniejsza jest dana podstrona.
Bardziej szczegółowy opis znajdziesz na stronie sitemaps.org.
Sitemap można utworzyć ręcznie. Jednak lepiej ją wygenerować automatycznie. W dalszej części tekstu znajdziesz opis jak można to zrobić 🙂
Czego nie powinna zawierać sitemap
Mapa witryny powinna zawierać adresy URL, które chcemy, żeby zostały zaindeksowane. Tak więc nie należy w niej umieszczać:
- nieistniejących adresów, które zwracają kod błędu 404,
- podstron z ustawionym przekierowaniem 301,
- podstron zablokowanym indeksowaniem (z tagiem noindex),
- stron zawierających powielone treści.
Pamiętaj, że poprawnie przygotowana mapa witryny umożliwi szybszą indeksację Twojej strony.
Co wybrać – statyczną czy dynamiczną mapę
Istnieją dwa sposoby generowania mapy witryny. Pierwszy polega na utworzeniu mapy strony, korzystając z generatora, np. xml-sitemaps.com. Wystarczy, że podasz adres swojej strony, a generator przygotuje plik XML ze wszystkimi aktywnymi adresami URL. Taki plik należy umieścić na serwerze w głównym katalogu strony. Najczęściej katalog ten nazywa się public_html. Takie rozwiązanie ma jednak dość istotną wadę. Mianowicie za każdym razem, kiedy dodasz kolejny wpis na blogu lub nową zakładkę, musisz wygenerować nową mapę witryny i podmienić ją na serwerze. W przypadku rzadko aktualizowanych mniejszych stron wizytówek może nie stanowić to problemu. Jeśli jednak prowadzimy większy serwis lub bloga, ręczne generowanie mapy strony może być uciążliwe.
Tu z pomocą przychodzi drugi sposób, który polega na dynamicznym generowaniu mapy witryny. Mechanizm polega na tym, że jeśli dodasz nową podstronę lub edytujesz już istniejącą, mapa witryny jest automatycznie uzupełniania o nowy adres URL lub korygowana jest data aktualizacji danego zasobu. Pozwala to zaoszczędzić sporo czasu. Ponadto nie musimy pamiętać o generowaniu mapy i podmianie jej na serwerze. Wszystko dzieje się automatycznie i za naszymi plecami. Wystarczy tylko, że raz utworzymy mapę i zgłosimy ją do indeksowania 🙂
Czy wystarczy jedna mapa witryny
Według specyfikacji technicznej dostępnej na stronie sitemaps.org jedna mapa witryny nie powinna zawierać więcej niż 50 tys. adresów URL. Dodatkowo waga pliku nie powinna przekraczać 50 MB. Dla mniejszych stron w zupełności wystarczy jedna mapa. Jednak w przypadku większych serwisów czy bardzo dużych sklepów internetowych należy utworzyć kilka osobnych map. Dodatkowo warto utworzyć indeks map zawierający adresy do wszystkich map witryny.
Dobrym założeniem jest podział adresów URL według tego co zawierają. Czyli tworzymy osobną mapę dla zwykłych podstron, osobną dla bloga, produktów, kategorii.
Jak utworzyć statyczną mapę witryny
Statyczną mapę witryny można wygenerować ręcznie korzystając z serwisu xml-sitemaps.com. Jest to bezpłatne narzędzie online, za pomocą którego możemy w kilku krokach utworzyć swoją mapę strony.
Po wejściu na stronę xml-sitemaps.com, w pierwszej kolejności wpisz adres swojej strony. Następnie kliknij przycisk START.
Po krótkim czasie Twoja mapa jest już gotowa. Kliknij przycisk VIEW SITEMAP DETAILS.
Żeby pobrać mapę, kliknij przycisk DOWNLOAD YOUR XML SITEMAP FILE. I to wszystko. Teraz wystarczy wgrać mapę na serwer.
Jak utworzyć mapę witryny w WordPressie
Niestety sam mechanizm WordPressa nie generuje mapy witryny. Jednak funkcjonalność tą możemy dodać w prosty sposób instalując wtyczkę. W tym celu polecam Yoast SEO.
Po zainstalowaniu wtyczki przejdź do jej ustawień: Yoast SEO -> Ustawienia. W sekcji API’s znajduje się dostęp do mapy witryny.
Po kliknięciu przycisku View the XML sitemap możesz sprawdzić wygląd swojej mapy.
Poniżej znajduje się przykładowa mapa wpisów wygenerowana przez wtyczkę Yoast SEO:
Jak dodać mapę do Google Search Console
Po wgraniu mapy witryny na serwer należy zgłosić ją w Google Search Console. W osobnym artykule znajdziesz poradnik jak podpiąć swoją stronę pod GSC.
Z poziomu Google Search Console przejdź do zakładki Mapy strony. Następnie wpisz adres URL mapy witryny i kliknij przycisk PRZEŚLIJ.
Inne sposoby na zgłoszenie mapy witryny do Google
Jeśli nie masz dostępu do GSC, możesz zgłosić swoją mapę na dwa alternatywne sposoby.
Sposób 1
Możesz wskazać mapę witryny w pliku robots.txt, dodając poniższą linijkę:
Sitemap: https://monikaszeliga.pl/mapa_witryny.xml
Nawet jeśli korzystasz z Google Search Console, warto dodać powyższą regułę do pliku robots.txt. Z GSC korzystają tylko roboty Google, a przecież nie jest to jedyna wyszukiwarka.
Sposób 2
Możesz zgłosić mapę witryny korzystając z funkcji ping. Utwórz adres URL wg poniższego wzoru i otwórz go w dowolnej przeglądarce.
http://www.google.com/ping?sitemap=https://monikaszeliga.pl/mapa_witryny.xml
Mapa witryny – jak stworzyć mapę witryny dla Google – podsumowanie
Dzięki mapie witryny możemy w szybki sposób zgłosić do indeksowania dużą ilość adresów URL. Jeśli masz prostą wizytówkę, która jest rzadko aktualizowana o nowe treści, w zupełności wystarczy ręcznie wygenerowana mapa. Jeśli natomiast prowadzisz bloga, sklep internetowy, czy regularnie aktualizowany serwis, warto skorzystać z mechanizmu automatycznego generowania mapy witryny. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu i zwiększyć efektywność indeksowania swojej witryny.