<< powrót
Opublikowano Dodaj komentarz

Skracanie linków – po co skracać linki i jakie wybrać narzędzie

Skracanie linków

Zbyt długie linki stanowią problem, gdy chcemy je komuś przesłać lub podyktować. Źle wyglądają w komunikatorach i w wiadomościach mailowych, zajmują dużo miejsca i są niemożliwe do zapamiętania. Poza tym jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik, który chce przesłać link dalej, nie skopiuje go w całości i w efekcie pod takim adresem pojawi się błąd z kodem 404. Na szczęście istnieje proste rozwiązanie tego problemu w postaci narzędzi do skracania linków. Jednak w sieci dostępnych jest wiele serwisów oferujących tego typu usługę, przez co możesz mieć problem z wybraniem odpowiedniego. Z artykułu dowiesz się dlaczego linki stają się długie, kiedy i dlaczego warto je skracać, a także jakie do tego wybrać narzędzie.

Dlaczego linki bywają długie

Linki stają się długie najczęściej, gdy są generowane automatycznie przez nasz system. Przykładowo, jeśli jest to adres podstrony z produktem, URL może być tworzony na bazie jego nazwy, która sama w sobie może być rozbudowana. Do tego może dojść nazwa producenta, a także inne dodatkowe informacje ze specyfikacji produktu. Dodatkowo link może jeszcze być otagowany kodem Google Analytics w celu mierzenia skuteczności kampanii. W efekcie otrzymujemy URL, który staje się trudny do podyktowania naszemu rozmówcy, a już na pewno niemożliwy do zapamiętania!

Dlaczego warto skracać linki

Istnieje wiele powodów ku temu, żeby skracać linki. W wielu przypadkach takie działanie jest nawet konieczne. Chodzi nie tylko o względy estetyczne, ale także techniczne lub związane z budowaniem profesjonalnego wizerunku firmy bądź marki.

  1. Większa czytelność
    Wklejając zbyt długi link do posta np. na Facebooku lub LinkedIn sprawiamy, że staje się on nieczytelny i link zaczyna dominować nad naszą treścią. Problem może się także pojawić gdy jesteśmy ograniczeni ilością znaków. W takim przypadku skorzystanie ze skracacza URL staje się koniecznością. Poza tym krótkie linki dobrze wyglądają po wklejeniu do komunikatora np. WhatsApp czy Messenger, a także w wiadomościach mailowych. Krótkie linki sprawdzą się również w materiałach drukowanych, gdzie liczy się miejsce.
  2. Zwiększone zaufanie
    Krótkie linki wyglądają profesjonalnie i sprawiają wrażenie, że dbamy o wygodę użytkowników. Długie kolosy mogą wyglądać podejrzliwie, ponieważ kojarzą się z oszustwami. W efekcie możemy stracić dużo kliknięć.
  3. Prostota
    Krótki link bez problemu można podyktować naszemu rozmówcy, nawet przez telefon. Istnieje spora szansa, że nasi klienci zapamiętają taki adres URL.
  4. Mniejsze prawdopodobieństwo pomyłki
    Skracając linki zmniejszamy prawdopodobieństwo, że ktoś nie przekopiuje go w całości.

Jak skrócić link

W sieci dostępne są różne narzędzia służące do skracania linków. Wystarczy, że w Google wpiszesz frazę „skracanie linków” i otrzymasz całą masę wyników.

Działanie serwisów oferujących tego typu usługę jest najczęściej proste i intuicyjne. Po prostu wystarczy podać nasz rozbudowany link w przeznaczonym do tego celu formularzu. Dodatkowo należy podać ciąg znaków, który będzie widoczny w linku. Po kliknięciu przycisku np. „skróć link” otrzymamy bardziej przyjazny URL z mniejszą ilością znaków.

Skracacze linków występują w wersji darmowej i płatnej. Te drugie zazwyczaj mają więcej opcji i sprawdzą się w sytuacji, gdy musisz częściej korzystać ze skracania linków.

Który plan wybrać – darmowy czy płatny

Jeśli chcesz tylko sporadycznie skrócić link, w zupełności wystarczy Ci darmowy plan. Jeśli natomiast w ciągu miesiąca będziesz częściej z tego korzystać, rozejrzyj się za płatnym planem.

Dobra wiadomość jest taka, że w płatnym planie otrzymujemy nie tylko możliwość skrócenia większej ilości adresów URL. Dodatkowo możemy bardziej dostosować nasz link poprzez zmianę nazwy domeny, a także dostajemy dostęp do narzędzi analitycznych.

Poniżej przedstawiłam skracacze linków, które moim zdaniem są godne polecenia,

Najpopularniejsze skracacze linków

Bez wątpienia w Polsce prym wiedzie serwis bitly.com. Serwis powstał w 2008 r. i cieszy się u nas dużą popularnością. Z pewnością nie raz już się spotkałaś/eś z linkami typu:

bit.ly/strony-www
bit.ly/mega-rabaty
bit.ly/strony-szyte-na-miare

W darmowym planie miesięcznie możemy skrócić do 10 linków oraz wygenerować 2 kody QR. W płatnej wersji, w największym pakiecie możemy skrócić do 3 tys. adresów URL. Ponadto możemy zmienić nazwę domeny.

Jeśli chcesz skrócić link, przejdź na stronę bitly.com. Niestety musisz najpierw utworzyć konto (możesz zalogować się poprzez Google). Wklej do formularza adres URL, który chcesz skrócić, a także wpisz frazę, która ma się wyświetlać po ukośniku. Jeśli nasza propozycja nie jest przez nikogo używana, Bitly skróci link do takiej postaci.

Jak skrócić link

W płatnej wersji Bitly można także zmienić domyślny adres domeny.

Skracacz linków bitly

Dzięki swojej popularności standardowe linki bez zmienionej nazwy domeny wzbudzają zaufanie wśród większości użytkowników.

Równie fajne narzędzie oferuje serwis tinyurl.com. Jego działanie jest bardzo podobne do bitly.com. Duży plus jest taki, że nie musimy mieć konta, żeby skrócić nasz link.

skracacz linków

Inne godne uwagi serwisy to:

Skracanie linków – podsumowanie

Linki przesyłamy, jeśli chcemy podzielić się z innymi użytkownikami naszymi treściami w celu pozyskania ruchu na stronie. Również są nieodzownym elementem każdej kampanii reklamowej. Niestety w przypadku gdy są one zbyt długie pojawia się problem z ich udostępnianiem. Długie linki są nieeleganckie, źle wyglądają i wzbudzają podejrzenia. Dzięki narzędziom do skracania linków możemy sprawić, że adresy URL stają się bardziej przyjazne dla naszych potencjalnych odbiorów.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments