Włączyłeś aktualizację WordPressa, wtyczek lub motywu, jednak coś poszło nie tak jak trzeba i Twoja strona została zablokowana. Nie można jest ani podejrzeć, ani wejść do panelu administracyjnego. Jedynie widoczny jest komunikat o treści: „Witryna jest tymczasowo niedostępna z powodu zaplanowanych prac konserwacyjnych. Zapraszamy ponownie za minutę”.
W artykule tym pokażę Ci jak szybko uporać się z tym problemem 🙂
Witryna jest tymczasowo niedostępna z powodu zaplanowanych prac konserwacyjnych. Zapraszamy ponownie za minutę.
Komunikat ten pokazuje się w momencie aktualizowania WordPressa lub jego komponentów. Osoby odwiedzające Twoją witrynę zamiast strony zobaczą to ostrzeżenie. Ty będąc w panelu również je zobaczysz, jeśli przejdziesz do podglądu strony lub klikniesz inną pozycję w panelu. Najczęściej komunikat ten faktycznie znika w ciągi minuty. Jednak niestety nie zawsze tak jest…
Czasem komunikat może być widoczny nawet po kilkunastu minutach. W tym czasie strona jest niedostępna dla odwiedzających. Jeśli prowadzisz sklep internetowy możesz stracić transakcję. Dlatego bardzo ważne jest, żeby jak najszybciej odblokować stronę.
Jak odblokować stronę?
Rozwiązanie problemu jest bardzo proste i sprowadza się do usunięcia jednego pliku .maintenance
W pierwszej kolejności zaloguj się na serwer FTP (polecam bezpłatny program WinSCP). Zapraszam do artykułu Jak zrobić kopię zapasową WordPressa, w którym pokazuję między innymi jak połączyć się z serwerem FTP przy pomocy WinSCP. Możesz również skorzystać z narzędzia online, np. www.onlineftp.ch. Jeśli Twój dostawca hostingu posiada bardziej zaawansowany panel zarządzania serwerem, to skorzystaj z managera plików.
Następnie przejdź do głównego folderu z instalacją WordPressa i usuń plik .maintenance.
Po usunięciu pliku .maintenance nasza strona znów będzie widoczna 🙂
Podsumowanie
Bardzo ważne jest wykonywanie regularnych aktualizacji WordPressa, wtyczek i motywów. Jednak podczas tej czynności mogą wystąpić nieprzewidziane problemy. Z tego właśnie powodu warto wykonywać aktualizację w czasie, gdy na naszej stronie jest najmniejszy ruch – w godzinach porannych lub późno wieczornych. Jednak najlepiej samemu sprawdzić kiedy jest najmniej odwiedzających. W tym celu polecam narzędzie Google Analytics.