Zakładam, że z wyszukiwarki Google korzystasz prawie codziennie. Pomimo że nie jest to jedyna dostępna wyszukiwarka, jest ona bardzo popularna. Wiele osób tylko jej używa. Jest to zrozumiałe, ponieważ algorytmy Google są stale ulepszane, przez co wyszukiwarka ta jest niezwykle skuteczna i za jej pomocą możemy w szybki i łatwy sposób znaleźć interesujące nas informacje. Proces wyszukiwania wygląda zazwyczaj w ten sposób, że włączamy przeglądarkę i przechodzimy na stronę google.com, wpisujemy interesującą nas frazę i wciskamy enter. Niestety czasem może się zdarzyć, że otrzymane w ten sposób wyniki mogą nie być dla nas satysfakcjonujące. Google serwuje nam najbardziej popularne wyniki. Jednak nie oznacza to, że są one precyzyjne.
Dużo osób przegląda tylko kilka pierwszych wyników, zapominając, że dalsze wyniki mogą zawierać równie cenne informacje. Jednak przekopywanie się za każdym razem przez setki stron w poszukiwaniu interesujących nas danych może być żmudne i czasochłonne. I tu właśnie z pomocą przychodzą nam operatory Google. Dzięki nim nasze zapytania stają się bardziej precyzyjne, a co za tym idzie, proces szukania jest szybszy i bardziej owocny. W artykule wytłumaczę, na czym polega wyszukiwanie zaawansowane w Google, a także co to są operatory Google i jak ich używać.
Co to są operatory Google
Google dostarcza nam możliwość bardziej precyzyjnego wyszukiwania w jego ogromnej bazie. Dzięki operatorom możemy wycisnąć maksimum informacji z Google. Poniżej w dużym skrócie lista tego, co możemy uzyskać dzięki operatorom:
- szukanie dokładnej frazy,
- wykluczanie danej frazy z wyników wyszukiwania,
- zawężenie wyników do danej domeny,
- uzyskanie wyników zawierających frazy występujące w tytule, treści, adresie url,
- szukanie plików o danym rozszerzeniu.
Lista ta jest znacznie dłuższa. Poniżej znajdziesz opis operatorów, dzięki którym Twoje zapytania będą bardziej trafne.
Cudzysłów – dokładne dopasowanie frazy
Ujmując daną frazę w cudzysłów, sprawiamy że wyszukiwarka serwuje nam wyniki, w których fraza wystąpiła dokładnie w takiej formie, w jakiej ją wpisaliśmy. Przykładowo, jeżeli wpiszemy w Google „spis treści artykułu w WordPress” otrzymujemy wyniki, w których występuje ta fraza dokładnie w takiej samej postaci. Eliminowane są wyniki, w których fraza jest odmieniona przez przypadki, występuje w liczbie mnogiej lub zawiera te same słowa, ale w innej kolejności. Pomijane są także synonimy.
Jeśli wpiszemy tę samą frazę bez cudzysłowów, to otrzymamy nieco inne wyniki.
Znak odejmowania – wykluczanie frazy
Poprzedzając daną frazę znakiem odejmowania, możemy ją wykluczyć z wyników wyszukiwania. Znak odejmowania jest przeciwieństwem operatora cudzysłowu. Dodając go przed daną frazą, informujemy wyszukiwarkę, że ma pomijać wyniki, które ją zawierają. Innymi słowy, za pomocą znaku odejmowania filtrujemy wyniki z niechcianych przez nas fraz. Dzięki temu operatorowi możemy znacząco ograniczać wyniki wyszukiwania z niechcianych elementów. Nasze poszukiwania stają się bardziej precyzyjne.
Przykładowo, jeśli wpiszemy w Google frazę hobbit, to wyświetlą nam się podstrony nawiązujące do książki oraz do filmu.
Jeśli chcemy wykluczyć wyniki związane z filmem pt. „Hobbit: Niezwykła podróż”, to wystarczy poprzedzić nazwę filmu znakiem –
Operatory logiczne AND OR
Wyszukiwarka Google obsługuje operatory logiczne AND (i) oraz OR (lub).
Zapytanie fraza_1 AND fraza_2 zwróci nam wyniki zawierające fraza_1 oraz fraza_2. Jest to domyślne działanie wyszukiwarki. Przykładowo, jeśli wpiszemy weekend AND świnoujście otrzymamy wyniki zawierające obydwie te frazy.
UWAGA! Celowo napisałam nazwę miejscowości małą literą. Google nie zwraca uwagi na wielkość liter i nie obrazi się na nas za taki błąd 😉
Natomiast zapytanie fraza_1 OR fraza_2 zwróci nam wyniki powiązane z fraza_1 lub z fraza_2 lub z obiema tymi frazami. Przykładowo, jeśli wpiszemy weekend OR świnoujście wyświetlą się nam wyniki powiązane z frazami:
- weekend świnoujście,
- świnoujście,
- weekend.
Operator AND możemy zastąpić symbolem +. Operator OR możemy zastąpić symbolem |.
Symbol wieloznaczny *
Symbol gwiazdki * używany jest do wyszukiwania stron, które zawierają cokolwiek w miejscu gwiazdki. Przykładowo zapytanie *”stron internetowych” zwróci nam wyniki zawierające frazy: tworzenie stron internetowych, rodzaje stron internetowych, trendy stron internetowych, itp. Czyli pod gwiazdkę podstawiane są dowolne słowa.
Grupowanie wielu operatorów ()
Nawias okrągły pozwala nam grupować wiele operatorów w jednym zapytaniu. Poprzez nawias okrągły nadajemy priorytet wybranym fragmentom naszego zapytania.
site:
Za pomocą operatora site: możemy ograniczyć wyniki wyszukiwania do wybranej domeny. Przykładowe zapytanie seo site: fankakodowania.pl zwróci wyniki zawierające frazę SEO w domenie fankakodowania.pl. Czyli są to wszystkie moje artykuły, w których przynajmniej raz wystąpiła fraza SEO.
filetype:
Moim zdaniem jest to kolejny ważny operator, które doskonale się sprawdza, jeśli chcemy uzyskać wyniki zawierające wybrane rozszerzenie, np. pliki pdf, xml, xls, doc, csv, bak, itd. Wystarczy poprzedzić wybrane rozszerzenie operatorem filetype:
intitle: i allintitle:
Za pomocą tych operatorów możemy wyszukać słowa, które znajdują się w tytule. Jaka jest różnica pomiędzy tymi operatorami?
Jeśli wpiszemy frazę intitle: klawiatura czarna, to otrzymamy wyniki, które w tytule mają frazę klawiatura. Natomiast druga fraza występuje w dowolnym miejscu na stronie.
Jeśli wpiszemy allintitle: klawiatura czarna, to otrzymamy wyniki, które mają w tytule całą tę frazę, czyli klawiatura czarna.
intext: i allintext:
Działanie tych operatorów jest bardzo podobne do poprzednich, z tą różnicą, że znajdowane są frazy występujące w treści. W przypadku intext: szukana jest pierwsza fraza w tekście. Druga może występować w dowolnym miejscu na stronie. Natomiast w przypadku allintext: wszystkie wymienione frazy muszą wystąpić w treści strony.
inurl: i allinurl:
Tu sytuacja jest bardzo podobna. Jednak wyświetlane są wyniki zawierające frazy w adresie URL. W przypadku inurl: szukana jest pierwsza fraza w adresie URL. Druga może występować w dowolnym miejscu na stronie. Natomiast w przypadku allinurl: wszystkie wymienione frazy muszą wystąpić w adresie URL.
:inanchor i :allinanchor
Kolejne operatory o podobnej zasadzie działania do wyżej wymienionych. Jednak tym razie szukane są frazy występujące w kotwicy.
related:
Wyświetla strony, które są powiązane z daną domeną. Dzięki temu operatorowi można wyszukać konkurencyjne firmy o podobnym profilu działalności.
define:
Za pomocą operatora define: możemy znaleźć definicję danego słowa, korzystając ze słownika wbudowanego w Google.
cache:
Operator ten zwraca najnowszą wersję strony internetowej z pamięci podręcznej (oczywiście pod warunkiem, że strona jest zindeksowana).
around(x)
Jest to dość ciekawy operator, który znajduje wybrane słowa w określonej bliskości. Przykładowo, jeśli wpiszemy smartfon around(3) budżetowy, otrzymamy wyniki, w których w treści znajdują się słowa „smartfon” oraz „budżetowy”. Frazy te nie mogą być od siebie oddalone o więcej niż trzy słowa.
.. (dwie kropki)
Za pomocą tego operatora możemy wyszukać wyniki w danym przedziale czasowym.
in
Operator in służy do konwertowania jednostek walutowych, temperatur, miar, wagi, itd.
Przeszukiwanie mediów społecznościowych
Operator @ służy do wyszukiwania profili w mediach społecznościowych. Natomiast za pomocą # wyszukamy hashtagi. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie wpisy są zaindeksowane w Google.
Pozostałe operatory
Dotychczas przedstawiłam moim zdaniem mniej oczywiste operatory. Oczywiście Google oferuje znacznie więcej. Jednak mogę się założyć, że większość operatorów, które teraz przedstawię, nie są dla Ciebie nowością. Jednak może o którymś nie wiedziałaś/eś 😉
Prognoza pogody
W Google możesz sprawdzić prognozę pogody. Wystarczy, że wpiszesz frazę pogoda wraz z interesującą Cię lokalizacją. W ten sposób szybko sprawdzisz aktualne warunki atmosferyczne.
Kalkulator
Chcesz coś szybko obliczyć? Wpisz w Google frazę kalkulator albo idź o krok dalej i wpisz całe równanie.
Filmy
Za pomocą tego operatora znajdziesz najnowsze filmy. Możesz zawęzić swoje poszukiwania, wpisując rok produkcji, a także gatunek.
Dodatkowo możesz przeszukać aktualny repertuar kin. Oczywiście w tym przypadku również możesz zawęzić swoje poszukiwania, wpisując dane i miejscowość.
Godzina
Bardzo szybko możesz sprawdzić, jaka jest godzina w innej strefie czasowej. Wpisz frazę godzina wraz z daną lokalizacją.
Tłumaczenie
Zapewne nie raz korzystałaś/eś z tłumacza Google. Jednak czy wiesz, że frazę możesz bezpośrednio wpisać w wyszukiwarce? Wystarczy, że poprzedzisz ją tekstem tłumacz.
Kursy walut
Bardzo szybko możemy sprawdzić aktualny kurs walut. Wystarczy wpisać w Google nazwę interesującej nas waluty.
Szukanie obrazem
Niewątpliwie jest to bardzo przydatna funkcja. Za jej pomocą znajdziesz:
- wyniki wyszukiwania obiektów, które występują na danej grafice,
- podobne obrazy,
- strony internetowe, na których występuje dana grafika.
Dzięki wyszukiwaniu obrazem sprawdzisz, czy Twoja grafika nie została skradziona, a także łatwo i szybko zidentyfikujesz przedmioty, które się na niej znajdują.
Google Color Picker
Google dostarcza nam narzędzie do doboru kolorów.
Zabawne triki w Google
Wpisz poniższe frazy w Google i zobacz co się stanie 😉
- Do a barrel roll
- Askew
- Flip a coin
- Animal sounds
- Pacman
- DVD Screensaver
- Google breathing exercise
- Roll dice
- Spinner
- Google Tuner
Operatory Google – podsumowanie
Warto korzystać z operatorów Google i to nie tylko, jeśli szukamy niszowych informacji, ale także w codziennym korzystaniu z wyszukiwarki. Dzięki zastosowaniu operatorów nasze zapytania będą bardziej precyzyjne i stracimy znacznie mniej czasu na przeszukiwaniu wyników. Oczywiście Google dostarcza nam jeszcze inne operatory, ale moim zdaniem te które opisałam są najbardziej przydatne i godne zapamiętania 🙂
Jeśli Twoim zdaniem powinnam w swoim zestawieniu uwzględnić jeszcze jakiś operator, daj znać w komentarzu.