Szybkość wczytywania strony ma bez wątpienia istotny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Na szybkość składa się wiele czynników. Jednym z wielu aspektów jest format zawartych na stronie zdjęć, a także grafik. Google zaleca używanie formatu WebP. W dalszej części artykułu przeczytasz jak przekonwertować zdjęcia do WebP. Zobacz jak użyć WebP w WordPressie.
Spis treści
WebP – format nowej generacji
Z pewnością podczas testu prędkości strony przy pomocy PageSpeed Insights otrzymałeś kiedyś komunikat, aby wyświetlać obrazy w formatach nowej generacji. Formatem tym jest WebP. Został on stworzony przez Google i zaprezentowany 30 września 2010 roku. WebP jest nowym, a także lepszym standardem łączącym zalety JPEG oraz PNG. Przede wszystkim ma lepszą jakość przy mniejszej wadze plików. Dodatkowo obsługuje przezroczystość.
Warto również podkreślić to, że WebP jest formatem od Google i został stworzony specjalnie z myślą o stronach internetowych. Zatem strony z niego korzystające są premiowane wyższą pozycją 🙂
WebP w WordPressie
Przed zmianą formatu zdjęć na WebP należy wiedzieć, że nie jest on obsługiwany w starszych przeglądarkach (tu sprawdzisz, które przeglądarki obsługują WebP). Zatem nie można całkowicie zrezygnować z dotychczasowych formatów PNG, JPEG. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest serwowanie WebP w nowszych przeglądarkach, a w starszych PNG, JPEG.
Korzystając z WordPressa, możemy skorzystać z gotowej wtyczki WebP Express. Za jej pomocą przekonwertujesz wszystkie zdjęcia wgrane na stronę. W nowszych przeglądarkach grafika zostanie wyświetlona w formacie nowej generacji, natomiast w starszych, które go nie obsługują w PNG lub JPEG.
WebP Express – konwersja do formatu nowej generacji
Zainstaluj, włącz wtyczkę i przejdź do jej ustawień Ustawienia -> WebP Express.
W ustawieniach znajdziesz 6 sekcji. Poniżej dokładnie opiszę najważniejsze opcje.
Operation mode (tłum. tryb działania)
W sekcji tej dostępne są 4 opcje do wyboru. Wybierz Varied image response – WebP wyświetlany będzie w nowych przeglądarkach, a PNG/JPEG w starszych.
General
- Scope – określenie folderów, których zawartość zostanie przekonwertowana. Należy ustawić Uploads and themes.
- Image types to work on – określenie formatów, które zostaną przekonwertowane do WebP. Należy ustawić Both jpegs and pngs.
- Destination folder – określenie w którym folderze będą przechowywane przekonwertowane obrazy. Wybierz opcję Mingled – przekonwertowane obrazy trafią do tego samego folderu co PNG i JPEG.
- File extension – ustalenie nazwy przekonwertowanych plików. Wybierz opcję Set to „.webp” – przekonwertowane obrazki otrzymają taką samą nazwę co ich odpowiedniki w formacie PNG/JPEG.
Coversion
- Jpeg options, PNG options – ustawienie opcji konwertowania z formatu JPEG lub PNG. Do wyboru jest typ konwersji stratny i bezstratny, a także jakość.
- Conversion method – wybór mechanizmu konwersji. Dostępne metody zależne są od dostawcy hostingu.
- Convert on upload – po zaznaczeniu tej opcji zdjęcia są automatycznie konwertowane podczas wgrywania ich na serwer.
Po zapisaniu zmian można przystąpić do konwersji. W tym celu należy kliknąć przycisk Bulk Convert.
Następnie zostanie wyświetlona informacja, ile zdjęć wymaga konwersji. Kliknij przycisk Start conversion, aby rozpocząć konwersję.
Po ukończeniu konwersji otrzymasz komunikat jak na poniższym screenie. Przy każdym zdjęciu znajduje się informacja o redukcji wagi zdjęcia. Dodatkowo jest podsumowanie redukcji wszystkich przekonwertowanych zdjęć.
Teraz po ponownym przeprowadzeniu testu szybkości PageSpeed powinieneś uzyskać informację, że punkt dot. wyświetlania obrazów w formatach nowej generacji jest zaliczony.
WebP w WordPressie – podsumowanie
Reasumując, format WebP jest bardziej nowoczesny i zapewnia większy stopień kompresji przy zachowaniu znacznie lepszej jakości niż jego poprzednicy. Jednak nie można całkowicie zrezygnować z PNG oraz JPEG z uwagi na starsze przeglądarki. Korzystając z WordPressa mamy ułatwione zadanie, ponieważ możemy użyć WebP Express. Dzięki temu nasza strona będzie działać szybciej, a my zyskamy kilka punktów w teście szybkości. Jednak przede wszystkim nasza strona otrzyma wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.