<< powrót
Opublikowano 2 komentarze

SEO dla sklepu internetowego – kilka skutecznych porad

SEO dla sklepu internetowego

Prowadząc sklep internetowy, stale musimy zabiegać o klientów. Sama strona internetowa z produktami nie wystarczy. Prawie w każdej branży jest spora konkurencja. Musimy znaleźć sposób, aby wyróżnić się z tłumu i sprawić, żeby klienci wybrali właśnie nas. Istnieją na to niezawodne sposoby. Jeśli chcesz je poznać, zapraszam do artykułu jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Natomiast w tym artykule chcę pokazać, w jaki sposób szykować opisy dla poszczególnych produktów tak, by osiągały wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Dowiesz się, jak wykonać skuteczne SEO dla sklepu internetowego.

Zdjęcia produktów

Dobrej jakości zdjęcia sprawią, że Twoje produkty staną się bardziej atrakcyjne. Zdjęcie jest głównym elementem, na który klient zwraca uwagę. Dlatego warto zadbać o ten aspekt. Możesz skorzystać ze zdjęć przygotowanych przez producenta/hurtownię. Z pewnością będą one wysokiej jakości, jednak w dużej ilości przypadków zdjęcia takie są sztuczne. Dlatego rozważ dodanie dodatkowych, własnych zdjęć. Klienci lubią zobaczyć, jak produkt wygląda w rzeczywistości. Dodatkowo zdjęcia należy odpowiednio zoptymalizować. Poniżej lista, o co należy zadbać:

  • Umieść frazę kluczową w nazwie zdjęcia. Nieodpowiednia będzie nazwa 5366337373.jpg. O wiele lepsza będzie herbata-lisciasta-z-opuncja.jpg (jeśli oczywiście zdjęcie zostanie umieszczone przy produkcie herbaty z opuncją).
  • Do każdego zdjęcia dodaj atrybut alt zawierający kluczową frazę.
  • Zmniejsz obrazki do docelowych rozmiarów. Nieefektywne będzie skalowanie ich przez przeglądarkę.
  • Dokonaj bezstratnej kompresji. W tym celu możesz użyć darmowego programu przeglądarkowego TinyJPG lub wtyczki Smush. Pamiętaj jednak, że każda dodatkowa wtyczka obniża poziom bezpieczeństwa, a także spowalnia stronę.

Dobra optymalizacja grafik skutecznie poprawi SEO dla sklepu internetowego.

Wystrzegaj się powielania treści

Bardzo szkodliwe dla SEO jest zjawisko „duplicate content”, czyli powielanie treści. Przykładowo mamy w sklepie produkt w kilku wersjach kolorystycznych. Dla każdej wersji tworzymy osobny produkt z tym samym opisem. W takiej sytuacji nastąpi powielenie opisu, co jest bardzo szkodliwe z punktu widzenia SEO. Wyszukiwarka Google „nie lubi” stron, na których jest powielona treść i karze je za to niższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Mamy kilka możliwości, aby rozwiązać problem duplicate content:

  • Dla każdej wersji kolorystycznej tworzymy odrębny, unikalny opis. Rozwiązanie to jest dosyć pracochłonne i polecane jest dla sklepów z bardzo małą ilością produktów.
  • Dla każdej wersji kolorystycznej tworzymy osobny produkt z tym samym opisem, ale tylko jeden będzie przeznaczony do indeksowania. Dla pozostałych opisów ustawiamy adres kanoniczny. Rozwiązanie polecane jest dla średniej wielkości sklepów.
  • Tworzymy jeden produkt, dla którego dodajemy możliwość wyboru koloru. Rozwiązanie polecane jest dla sklepów z dużą ilością produktów.

Powielenie treści może wystąpić również przy kopiowaniu opisów ze strony producenta/dystrybutora. Należy się tego wystrzegać i w miarę możliwości tworzyć własne, niepowtarzalne opisy.

Szybkość wczytywania się strony jest kluczowa jeśli chodzi o SEO dla sklepu internetowego

Wyszukiwarka Google premiuje szybsze strony wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania, dlatego właśnie warto zadbać o ten aspekt. Na stronie GoogleSpeed Insights sprawdzisz szybkość swojej strony. Poniżej kilka porad, dzięki którym zwiększysz prędkość:

  • Wybierz hosting oparty na szybszych serwerach SSD.
  • Zoptymalizuj zdjęcia. Poddaj je bezstratnej kompresji i przytnij do odpowiednich wymiarów.
  • Przekonwertuj zdjęcia do formatu WebP. Jest to format nowej generacji od Google. W tym celu możesz skorzystać z wtyczki WebP Express.
  • Wykorzystaj pamięć podręczną przeglądarki. Polecam wtyczkę Autoptimize.
  • Wczytuj zdjęcia przy pomocy lazy load.
  • Zminimalizuj pliki CSS i JS i połącz je w jeden.
  • Ogranicz liczbę wtyczek do niezbędnego minimum. Pamiętaj, że każda dodatkowa wtyczka spowalnia Twoja stronę.
  • Ustaw na serwerze obsługę najnowszej wersji PHP. Im nowsza wersja PHP, tym strona będzie szybciej działać. Oczywiście dotyczy to stron zawierających kod PHP (np. WordPress, Joomla, PrestaShop, itp).
  • Wykorzystaj kompresję GZIP. Strona, która wykorzystuje GZIP, jest kompresowana przed wysyłką z serwera do przeglądarki. Następnie jest rozpakowywana przez przeglądarkę i dopiero wtedy wyświetlana użytkownikowi.

Meta tytuł i opis strony

Meta tytuł oraz opis strony wyświetla się w wynikach wyszukiwania w ten oto sposób:

SEO dla sklepu internetowego

Na samej górze znajduje się tytuł strony (granatowy tekst), pod spodem jest opis. Zarówno tytuł, jak i opis powinien mieć odpowiednią ilość znaków:

  • tytuł – od 101 do 140 znaków,
  • opis – od 106 do 141 znaków.

Dłuższe tytuły oraz opisy są automatycznie skracane przez Google. Zarówno tytuł, jak i opis powinny zawierać słowa kluczowe. Jednak nie upychaj ich na siłę. Tytuł i opis mają przeze wszystkim zachęcić użytkownika, żeby odwiedził Twoja stronę. Słowa kluczowe muszą zostać umieszczone w sposób naturalny.

Optymalizacja adresów URL

Adresy URL powinny być krótkie oraz zawierać słowa kluczowe. Adres zawierający datę lub przypadkowy ciąg znaków będzie nieefektywny z punktu widzenia SEO. Przykładowo, podstrona, na której znajduje się czarna bluza z kapturem, powinna mieć adres URL: https://twoja-domena.pl/czarna-bluza-z-kapturem. Natomiast podstrona z czerwonymi trampkami: https://twoja-domena.pl/czerwone-trampki-damskie.

Konstruując poprawne adresy URL, należy poszczególne słowa oddzielać myślnikami.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL, czyli kłódka w pasku adresu jest już standardem na stronach internetowych. Raz, że ludzie mają większe zaufanie do strony z certyfikatem (przy próbie otwarcia strony bez certyfikatu, użytkownikowi wyświetlana jest informacja, że strona nie jest bezpieczna). Dwa, że wyszukiwarka Google nagradza strony z certyfikatem wyższą pozycją.

Na rynku dostępne są różne wersje płatnych certyfikatów. Cena zależy od rodzaju certyfikatu oraz gwarancji finansowej. Jeśli prowadzisz bloga lub stronę wizytówkę firmy, to śmiało możesz skorzystać z darmowego certyfikatu Let’s Encrypt. Jednak nie każdy dostawca hostingu wspiera ten certyfikat. Dlatego przed wyborem hostingu, należy dowiedzieć się, czy jest możliwość zainstalowania Let’s Encrypt z poziomu panelu administracyjnego, oraz czy certyfikat będzie się automatycznie odnawiał.

SEO dla sklepu internetowego – podsumowanie

Moim zdaniem najbardziej szkodliwe dla SEO sklepu internetowego jest powielanie treści. W przypadku małych sklepów nie jest problemem przygotowanie unikalnych opisów dla produktów. Problem występuje dla sklepów z dużą ilością produktów. Niektórzy ulegają wtedy pokusie, żeby kopiować opisy ze stron producentów, czy dystrybutorów. Jednak jest to najgorszy możliwy scenariusz, ponieważ Google może nas za to ukarać dużo niższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Przygotowanie dobrze zoptymalizowanych pod kątem SEO opisów z pewnością jest czasochłonne, jednak może przynieść nam spore korzyści.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Sławomir Kuśnierczak
Sławomir Kuśnierczak
4 lat temu

Swietny konkretny artykul. DOdaje do zakladek napewno sie przyda jak minie ta epidemia i bede budowal swoj sklep! Pozdrawiam