<< powrót
Opublikowano Dodaj komentarz

Jak wybrać domenę? Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej nazwy domeny

jak wybrać nazwę dla domeny

Decydując się na własną stronę lub sklep internetowy prędzej czy później stajemy przed podjęciem bardzo ważnej decyzji, a mianowicie jaką wybrać nazwę domeny tak, żeby potem nie żałować. Nazwa domeny powinna być ściśle przemyślana, ponieważ w pewnym sensie staje się naszą wizytówką. Pod wybraną nazwą będzie widniała nasza strona internetowa, a także nazwa ta będzie w adresie skrzynki pocztowej. Zobacz jak wybrać domenę tak, żeby decyzja była strzałem w dziesiątkę.

Czym jest domena – krótkie przypomnienie

Do prawidłowego funkcjonowania naszej strony potrzebujemy dwóch elementów: serwera / hostingu oraz domeny. Domena jest niczym innym, jak unikalnym adresem, pod którym widoczna jest nasza strona. Domena jest znakiem rozpoznawczym naszej osoby lub firmy. To właśnie ona będzie wpisywana w pasek adresu przeglądarki, w celu wyświetlenia naszej strony. Natomiast na serwerze przechowywane są pliki strony, a także poczta.

Sprawdź, czy domena jest dostępna

Podczas poszukiwania idealnej domeny, warto na bieżąco sprawdzać, czy nasze propozycje są dostępne. W tym celu wystarczy skorzystać z dowolnej strony dostawcy, u którego możemy zakupić domenę. Poniżej kilka propozycji:

Jest jeszcze opcja zakupu używanej domeny, korzystając z serwisu AfterMarket. Możemy nabyć wygasającą domenę lub kupić domenę na giełdzie. Jednak przed zakupem warto sprawdzić jej historię.

Nazwa powinna odzwierciedlać Twoją działalność

Jeśli tworzysz stronę internetową dla swojej firmy, warto rozważyć zawarcie jej nazwy w nazwie domeny. Dzięki temu zachowasz spójność i będziesz budować świadomość marki wśród konsumentów. Klienci znający nazwę Twojej firmy, szybką znajdą stronę internetową. Jednak niekoniecznie musi to być dobre rozwiązanie.

A może słowo kluczowe?

Jeśli oferujesz swoim Klientom konkretny produkt lub usługę, rozważ użycie w nazwie domeny słowa kluczowego. Przykładowo zajmujesz się fotografią ślubną, użyj domeny fotografia-slubna.pl (oczywiście z całą pewnością domena ta jest już zajęta, ale to ma być tylko przykład 😉 ). Jeśli jednak w przyszłości zamierzasz rozbudować swoją ofertę, uprzednio wybrana nazwa ukierunkowana na daną usługę, może Cię ograniczać. Niestety użycie słów kluczowych w nazwie domeny obecnie nie ma wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce.

Wybierz odpowiednią końcówkę

Dla domeny należy wybrać odpowiednią końcówkę, czyli: pl, com, com.pl, net, itp. Jeśli prowadzisz działalność tylko na terenie Polski, to najlepszą końcówką będzie pl. Natomiast, jeśli Twoja działalność obejmuje kraje Unii Europejskiej, to warto wybrać eu. W przypadku, gdy Twój biznes wychodzi poza kraje Unii Europejskiej, to najlepszą końcówką będzie com – jest ona najbardziej ogólna. Ponadto w takim przypadku można także zdecydować się na net, info lub org. Jeśli jednak zasięg Twojego biznesu jest mniejszy, ponieważ prowadzisz salon fryzjerski, rozważ użycie domeny regionalnej, np. salon-fryzjerski.wroclaw.pl, salon-fryzjerski.krakow.pl, itd.

Od pewnego czasu dostępne są również niestandardowe końcówki, np:

  • audio,
  • beer,
  • bike,
  • cafe,
  • dog,
  • fitness,
  • yoga,
  • zone,
  • itd.

Nowych, niestandardowych końcówek jest znacznie więcej. Jeśli chcesz poeksperymentować i wypróbować czego nowego, możesz wybrać jedną z nich. Jednak w pierwszej kolejności warto rozważyć standardowe domeny, do których większość osób jest przyzwyczajona. Czasem lepiej pozostać przy klasycznych rozwiązaniach, zwłaszcza że jest to wybór na lata 🙂

Krótkie nazwy są lepsze

Im krótsza nazwa domeny, tym lepsza, ponieważ jest łatwiejsza do zapamiętania. A przecież właśnie o to chodzi, żeby pozyskać jak najwięcej klientów i żeby ułatwić im wejście na naszą stronę. Podając klientowi długą i trudną nazwę, jest duże prawdopodobieństwo, że jej nie zapamięta i w efekcie nie wejdzie na naszą stronę.

Postaw na chwytliwą, łatwą do wymówienia nazwę

Pamiętaj, że nazwa domeny będzie wpisywana przez użytkowników w pasku adresu albo w wyszukiwarce. Źle wpisana, przekręcona nazwa może skierować użytkownika pod zły adres. Dlatego warto wybrać jak najprostszą i jeśli to tylko możliwe chwytliwą i łatwą do zapamiętania frazę. Jeśli prowadzisz działalność na terenie Polski, rozważ użycie polskich wyrazów w nazwie. Nie każdy z Twoich klientów musi znać język angielski 😉

Unikaj cyfr w nazwie domeny

Jeśli nie jest to konieczne, lepiej nie stosuj cyfr w nazwie domeny. Cyfry mogą wprowadzić zbędne zamieszanie. Przykładowo wybrałeś domenę sery4.pl. Chcesz słownie podać adres strony: sery cztery pe el. I teraz jest problem, czy adres strony to sery4.pl, czy może serycztery.pl? W takiej sytuacji będziesz musiał dodać, czy cztery jest cyfrą, czy pisane słownie.

Sprawdź historię domeny

Wybierając domenę, zwłaszcza kupując ją poprzez serwis AfterMarket, należy sprawdzić jej historię. Może się zdarzyć sytuacja, że kiedyś były pod nim dostępne podejrzane strony o wątpliwej treści. Poza tym mogą prowadzić do niej linki znajdujące się na stronach o złej reputacji.

Wybierz odpowiedniego dostawcę, żeby nie przepłacać

Nie rejestruj domeny u pierwszego lepszego dostawcy. Zbierz różne oferty i je porównaj. Zwróć uwagę głównie na cenę przedłużenia. Cena 0 zł za pierwszy rok może być pułapką, ponieważ w kolejnych latach za przedłużenie trzeba będzie zapłacić znacznie więcej niż u innych dostawców. Nie warto przepłacać!

Jeśli jednak masz już wykupioną domenę i sporo Cię to kosztuje, możesz w każdej chwili przenieść ją do innego operatora. Wystarczy poprosić obecnego dostawcę o kod authinfo (czasem wniosek można wysłać elektronicznie, a w niektórych przypadkach trzeba skorzystać z tradycyjnej poczty). Pamiętaj, że każdy rejestrator ma obowiązek wydania kodu authinfo!

Jak wybrać nazwę domeny – podsumowanie

Warto poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniej nazwy naszej domeny, ponieważ wybór ten będzie rzutować na lata. Owszem, w każdej chwili można będzie ją zmienić. Jednak z punktu widzenia SEO takie zmiany nie są zbyt korzystne. Poza tym możesz mieć problem w przypadku, gdy będziesz juz mieć wydrukowane wizytówki i banery reklamowe. Zmiana nazwy domeny wygeneruje niepotrzebne koszty. Dlatego zawsze lepiej kilka razy przemyśleć swoją decyzję.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments