Posiadając stronę internetową na WordPressie należy o nią regularnie dbać. Tak samo jak dbasz o swój ogródek. Jeśli pozostawisz go bez opieki, wkrótce porośnie chwastami i straci swój urok. W przypadku WordPressa sprawa jest o tyle poważna, że zaniedbana strona może zostać zablokowana przed dostawcę hostingu, jeśli zostaną wykryte na niej wirusy. W przypadku gdy Twoja strona zarabia, może stanowić to poważny problem. Poza tym jeśli poprzez stronę gromadzisz wrażliwe dane od użytkowników, możesz narazić się na ich wyciek. Dlatego bardzo ważna jest prewencja, ponieważ znacznie mniej czasu zajmie Ci regularna opieka nad stroną, niż potem naprawa szkód. Zobacz jak dbać o stronę internetową na WordPressie.
Spis treści
Aktualizacje
Regularne przeprowadzanie aktualizacji to moim zdaniem najważniejsza sprawa. Poprzez nieaktualizowany motyw oraz wtyczki strona może zostać bardzo szybko zawirusowana. Brak aktualizacji samego WordPressa również może stanowić poważny problem.
Dostawcy hostingów zabezpieczają swoje serwery i starają się wyeliminować potencjalne zagrożenia. Zawirusowany WordPress może stanowić realne zagrożenie dla innych zasobów na hostingu współdzielonym. Dlatego właśnie serwery są regularnie skanowane pod kątem zagrożeń. Jeśli skanery wykryją wirusy, strona zostaje zablokowana. Nie zawsze dzieje się to od razu. Często operator wysyła najpierw maila z ostrzeżeniem o zawirusowaniu strony wraz z listą podejrzanych plików oraz linijek kodu.
Miałam kilka przypadków, kiedy zgłaszali się do mnie Klienci z zawirusowanymi stronami. Poprzez zaniedbanie aktualizacji ich witryny przestawały działać. Nie zawsze strony były od razu blokowane. Czasem pojawiał się biały ekran śmierci, a czasem po prostu strona nie działała prawidłowo.
Zaloguj się do swojego WordPressa i sprawdź, czy wtyczki, motyw oraz sam WordPress jest aktualny. Jeśli nie, koniecznie przeprowadź pełną aktualizację wszystkich komponentów.
Odwirusowanie strony jest o wiele łatwiejsze, jeśli dysponuje się kopią zapasową sprzed infekcji. I to jest właśnie kolejna ważna sprawa 😊
Kopia zapasowa strony
Z poprzedniego punktu jasno wynika, dlaczego należy robić kopie zapasową plików strony. Ale czy tylko ze względu na to, żeby potem łatwo ją odwirusować? Niekoniecznie. Kilka lat temu miała miejsce głośna sprawa, kiedy pewien dostawca hostingu nie zapewnił wystarczających zabezpieczeń na serwerach i doprowadził przez to do ataku hackerskiego. Podczas ataku wszystkie zasoby zostały skasowane. Ludzie, którzy korzystali z ich usług w jednej chwili stracili swoje strony, sklepy, skrzynki pocztowe oraz inne ważne dane. Wszystko by się dobrze skończyło, gdyby operator dysponował kopią zapasową, z której by można wszystko odzyskać. Niestety kopie nie były wykonywane i wszystko przepadło bezpowrotnie.
Dlatego właśnie należy mieć ograniczone zaufanie i pomimo, że na serwerze są robione kopie zapasowe, to warto je wykonywać dodatkowo samemu. Jednak pamiętaj, aby kopie były przesyłane na zewnętrzny serwer np. Dropbox. Dobrze również przechowywać je u siebie na komputerze.
Do wykonywania kopii zapasowych polecam wtyczkę UpdraftPlus, z której sama korzystam.
Jeśli jeszcze nie masz w swoim WordPressie zainstalowanej wtyczki do wykonywania kopii zapasowych, koniecznie ją zainstaluj i co najważniejsze regularnie jej używaj!
Niepotrzebne motywy i wtyczki
Zdarza się, że podczas tworzenia strony pobieramy różne wtyczki oraz motywy i je testujemy. Czasem jakiś plugin nie działa tak jak powinien lub nie spełnia naszych oczekiwań. I właśnie wtedy powinniśmy go wyłączyć i usunąć. Pamiętaj, że każda dodatkowa wtyczka stanowi zagrożenie bezpieczeństwa naszej strony, a także ją niepotrzebnie obciąża.
Dlatego przejrzyj listę zainstalowanych wtyczek i jeśli coś nie jest potrzebne, po prostu to usuń.
Niestety nie zawsze po usunięciu danej wtyczki wszystko jest kasowane. Czasem zostają pozostałości w bazie danych. Na szczęście są wtyczki np. WP Optimize, za pomocą których możemy bardzo łatwo oczyścić naszą bazę.
Sprawdź stan zaindeksowania
Sprawdź, czy wszystkie zakładki znajdują się w indeksie Google. W tym celu użyj narzędzia Google Search Console. Zaloguj się do panelu. W zakładce Przegląd przejdź do sekcji Stan. Zobacz, ile jest zaindeksowanych podstron.
Jeśli na Twojej stronie jest mało zakładek, możesz ręcznie sprawdzić, czy są one zaindeksowane. Wpisz dowolny adres URL i poprzedź go przedrostkiem site:.
Jeśli dana podstrona jest zaindeksowana, to pojawi się w wynikach wyszukiwania tak jak na poniższym zrzucie.
Zapraszam do artykułu w którym pokazuję jak dodać nową podstronę, wpis lub całą stronę do indeksu Google.
Niedziałające linki
Jeśli usuniesz daną zakładkę lub wpis, który został już zaindeksowany w Google, przez jakiś czas nadal będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania. Niestety taka zakładka będzie generować błąd 404, ponieważ fizycznie nie istnieje.
Wszelkie błędy są bardzo frustrujące dla użytkowników, dlatego należy dbać o to, by pojawiały się jak najrzadziej. Warto przeskanować swoją stronę pod kątem niedziałających linków. W tym celu polecam program Screaming Frog.
Jeśli znajdziesz niedziałające linki, usuń je korzystając z narzędzia Google Search Console – zakładka Usunięcia.
Sprawdź działanie Google Analytics
Prowadząc sklep internetowy, bloga, jak również wizytówkę firmy, warto mieć wgląd w statystyki. Narzędzie do pomiaru ruchu na stronie od Google może dostarczyć nam wielu cennych informacji. Dzięki niemu możemy między innymi sprawdzić ile osób odwiedza naszą stronę i jak długo na niej pozostaje, a także które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem.
Jeśli jeszcze nie masz wdrożonej tej usługi, koniecznie to zrób. Statystyki pomogą Ci w ulepszeniu strony oraz w zwiększeniu ruchu na niej.
Link do usługi Google Analytics: https://accounts.google.com
Jeśli jednak masz już wdrożony kod śledzenia, to sprawdź, czy usługa nadal działa i zacznij z niej częściej korzystać. Ja mam Google Analytics nawet w telefonie i prawie codziennie tam zaglądam 😊
Niepotrzebne, przykładowe strony
Czasem podczas tworzenia strony wstawia się przykładowy tekst, żeby sprawdzić wygląd zakładek. Najczęściej używa się wypełniacza tekstowego „Lorem Ipsum dolor…”. Jest to tekst składający się z łacińskich wyrazów wzorowany na fragmencie traktatu Cycerona „O granicach dobra i zła”. O ile na niegotowej witrynie będącej w fazie produkcji jest on jak najbardziej dozwolony, o tyle na gotowej i widocznej w wynikach wyszukiwania stronie jest niedopuszczalny.
Przejrzyj dokładnie swoją stronę, czy nie ma na niej przykładowego tekstu i jeśli taki znajdziesz zastąp go tym właściwym. Pamiętaj, że strona jest wizytówką Twoją lub Twojej firmy i wszystko co się na niej znajduje nie może być przypadkowe. Niedopracowana strona może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.
Prędkość strony
Prędkość strony jest nie tylko ważna z punktu widzenia pozycjonowania w przeglądarce Google. Ludzie na ogół nie są zbyt cierpliwi i nie lubią marnować swojego czasu. Jeśli jakaś strona wolno się wczytuje, to najprawdopodobniej nie będą czekać, tylko klikną przycisk wstecz w przeglądarce i wybiorą konkurencyjną ofertę. Dlatego właśnie warto zadbać o prędkość swojej strony.
Użyj narzędzia PageSpeed Insights od Google. Po wpisaniu adresu URL swojej strony otrzymasz listę zaliczonych testów, a także dostaniesz informację co należy poprawić.
Na ogół instalacje WordPressa są przeciążone zbyt dużą ilością niepotrzebnych wtyczek. Czasem może się okazać, ze jakiś dodatek jest niezbędny do działania strony, ale znacząco ją obciąża. Wtedy warto rozejrzeć się za lżejszym zamiennikiem.
Serdecznie zapraszam do wpisu, w którym pokazuję jak przyspieszyć panel administracyjny WordPressa https://monikaszeliga.pl/jak-przyspieszyc-panel-administracyjny-wordpressa/.
Porady te również będą przydatne podczas przyspieszania samej strony.
Sprawdź RWD strony
Sprawdź, czy Twoja strona wyświetla się poprawnie przy dużych rozdzielczościach, a także na urządzeniach mobilnych. W tym celu skorzystaj z wbudowanej w przeglądarki funkcji umożliwiającej podgląd strony przy różnych rozdzielczościach.
Firefox
Kliknij na ikonkę menu (trzy kreseczki), następnie Więcej narzędzi -> Tryb responsywny
Chrome
Kliknij na ikonkę menu (trzy kropeczki), następnie Więcej narzędzi -> Narzędzia dla developerów. Następnie kliknij ikonkę, jak na poniższym screenie.
Oprócz tego sprawdź także, czy strona poprawnie wyświetla się w różnych przeglądarkach – Firefox, Chrome, Microsoft Edge, Opera, Safari, itd.
Zrób zakup testowy w sklepie
Od czasu do czasu przetestuj proces zakupowy w swoim sklepie. Załóż nowe konto. Sprawdź formularz przypomnienia hasła. Zrób zakup testowy i zobacz, czy otrzymasz powiadomienia mailowe. Przy okazji zwróć uwagę, czy strona koszyka, zamówienia i podsumowania wyświetlają się poprawnie. Czasem po aktualizacji motywu lub wtyczek mogą pojawić się problemy. Pamiętaj, że elementy te są bardzo ważne i kluczowe, gdyż klient który napotka na trudności podczas składania zamówienia, najprawdopodobniej zrezygnuje z zakupu i wybierze ofertę konkurencji. Rzadko kiedy klienci zgłaszają błędy obsłudze sklepu. Dlatego warto samemu zadbać o to, żeby strona poprawnie działała i wyświetlała się.
Przetestuj formularze
Raz na jakiś czas warto sprawdzić także działanie formularzy na stronie. Jeśli masz formularz kontaktowy, wyślij wiadomość testową i sprawdź, czy ją otrzymasz. Przetestuj także działanie formularza zapisu na newsletter, zwłaszcza jeśli odnotujesz spadek nowych subskrybentów.
Usuń SPAM
Jeśli umożliwiasz dodawanie komentarzy na stronie, sprawdź, czy nie pojawiły się te niechciane. Jeśli pojawią się, w pierwszej kolejności je usuń, a następnie zastanów się nad zabezpieczeniem formularzy przed SPAMem. W tym celu możesz skorzystać z gotowej wtyczki.
Certyfikat SSL
Sprawdź, czy na Twojej stronie jest aktywny certyfikat SSL. Jeśli Twoja strona jest nim chroniona, to adres będzie zaczynał się od przedrostka https://, a także nie będą pojawiać się komunikaty o niebezpiecznym połączeniu.
Jeśli nie masz certyfikatu, warto go jak najszybciej wdrożyć, ponieważ obecnie jest to standard. Brak certyfikatu może zniechęcić użytkowników do odwiedzania Twojej witryny. Poza tym strony zabezpieczone certyfikatem są premiowane wyższą pozycją w przeglądarce Google. Wydaje mi się, że jest wystarczająco dużo argumentów przemawiąjących za tym, że warto wdrożyć certyfikat SSL na swojej stronie internetowej.
Porządek w kategoriach i tagach
Warto od czasu do czasu przejrzeć kategorie i tagi na blogu oraz w sklepie internetowym. Po pewnym czasie może się w nich zrobić nieporządek i przez to strona stanie się mało przejrzysta.
Usuń niepotrzebne obrazki
Wszystkie zdjęcia które wgrywamy poprzez panel WordPressa trafiają do Biblioteki Mediów. Po pewnym czasie może okazać się, że nasza biblioteka jest pełna zdjęć oraz grafik, które nie są używane na stronie. Niepotrzebne zdjęcia zajmują nasze cenne miejsce na serwerze. Jest to dość ważne w przypadku gdy dysponujemy niewielką powierzchnią dyskową.
Jednak co zrobić, jeśli na stronie mamy bardzo dużo zdjęć i nie wiemy które są w użyciu, a które nie? Na szczęście są gotowe wtyczki, które mogą nam w tym pomóc. Polecam wtyczkę Media Cleaner – Clean & Optimize Space od Jordy Meow. Za pomocą tej wtyczki możemy przeskanować całą naszą bibliotekę w poszukiwaniu grafik, które nie są używane.
Usuń niepotrzebne shortcode
Shortcode są to specjalne kody, które pozwalają użytkownikom dodawać do wpisów oraz stron różne elementy bez konieczności ręcznego umieszczania w nich fragmentów HTML’a. Niestety może się okazać, że na naszej stronie są niepotrzebne shortcode, które są jedynie pozostałością po odinstalowanych wtyczkach. Warto je usunąć, ponieważ niepotrzebnie spowalniają naszą stronę. W tym celu polecam wtyczkę Remove Orphan Shortcodes, która przyspieszy ten proces.
Sprawdź dane adresowe
Jeśli na swojej stronie wyświetlasz dane swojej firmy, to koniecznie sprawdź, czy są one aktualne. Zajrzyj do zakładki KONTAKT, stopki strony, a także do polityki prywatności oraz regulaminów. Nieaktualne dane mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów.
Podsumowanie
W tym artykule przedstawiłam tylko garść elementów, na które warto zwrócić uwagę. Moim zdaniem część z nich, jak choćby regularne wykonywanie aktualizacji oraz kopii zapasowych jest bardzo ważna, jeśli chcesz zadbać o swoją stronę. Jednak pozostałe również są bardzo ważne i mogą być kluczowe w prowadzeniu biznesu online.