W handlu online, zachowanie uczciwości i przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony konsumentów stają się coraz istotniejsze. Wynika to głównie z tego, że z roku na rok coraz więcej użytkowników decyduje się na taką formę zakupów. Jednym z kluczowych narzędzi regulujących kwestie bezpieczeństwa zakupów jest tzw. dyrektywa Omnibus. Dla przedsiębiorców oraz osób fizycznych, którzy prowadzą sprzedaż internetową kluczowe jest zrozumienie, czym ona jest i jak ją wdrożyć. W artykule przyjrzę się bliżej temu zagadnieniu. Wyjaśnię co kryje się za terminem dyrektywa Omnibus oraz pokażę jak ją wdrożyć w sklepie WooCommerce.
Co to jest dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus jest to kompleksowy zestaw przepisów prawnych Unii Europejskiej, mający na celu wzmocnienie ochrony konsumentów na rynku cyfrowym. Dyrektywa Omnibus została przyjęta w Polsce 1 stycznia 2023 roku. Skupia się ona na różnych aspektach zakupów online, w tym co najważniejsze na praktykach nieuczciwej konkurencji.
Jednym z głównych celów dyrektywy Omnibus jest dostosowanie przepisów do dynamicznego charakteru handlu elektronicznego. Ponadto zapewnia spójność w zakresie praw konsumentów na obszarze całej Unii Europejskiej. Dyrektywa obejmuje kwestie związane z dostarczaniem informacji przed zakupem, prawem do odstąpienia od umowy, a także walką z praktykami handlowymi uznawanymi za nieuczciwe.
Dlaczego dyrektywa Omnibus jest ważna dla właścicieli sklepów
Wprowadzenie dyrektywy Omnibus ma istotne znaczenie dla właścicieli sklepów online. Wprowadza ona nowe wymogi i standardy, którym przedsiębiorcy muszą sprostać, aby uniknąć kar. W związku z tym zrozumienie, jak wdrożyć te zmiany staje się kluczowym elementem utrzymania zgodności z obowiązującym prawem. W przeciwnym razie za nieprzestrzeganie tych wymogów grożą wysokie kary finansowe. Dlatego warto wiedzieć czym jest dyrektywa Omnibus i jak ją wdrożyć we własnym sklepie internetowym 🙂
Co obejmuje dyrektywa Omnibus
Konieczność informowania klientów o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni
Do niedawna nieuczciwi sprzedający celowo zawyżali ceny za czas promocji, tak, żeby rabat wyglądał atrakcyjnie dla klienta. Obecnie sklepy są zobowiązane do prezentowania najniższej ceny, która obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni przed rozpoczęciem promocji. To oznacza, że jeśli produkt był dostępny w niższej cenie w okresie 30 dni przed uruchomieniem promocji, sklep musi wyraźnie wyświetlić tę informację obok obecnej zniżki. Nie jest konieczne przedstawianie pełnej historii cen. Ważne jest, aby klienci mieli dostęp do informacji o najniższej cenie w okresie 30 dni przed rozpoczęciem promocji. To zabezpieczenie ma na celu eliminowanie sztucznego podnoszenia cen przed promocją, co mogłoby wpłynąć na atrakcyjność oferty dla potencjalnych klientów.
Zakaz manipulacji opiniami
Niestety niektórzy nieuczciwi sprzedający często manipulowali opiniami o sprzedawanych produktach. Nierzadką praktyką było kupowanie fałszywych opinii lub usuwanie tych złych. Takie działanie dawało nieprawdziwy obraz kupującym na temat sprzedawanych towarów.
Nowe prawo wprowadza możliwość nakładania kar finansowych na sprzedających, którzy działają nieuczciwie w tym obszarze. Aby unikać naruszeń tych przepisów, właściciele sklepów online powinni jasno informować o tym, czy opinie zostały poddane weryfikacji. Ponadto powinni udostępniać informacje na temat procesu tej weryfikacji. Klienci muszą mieć możliwość znalezienia w sklepie informacji dotyczących metod sprawdzania autentyczności opinii, np. poprzez umożliwienie publikacji recenzji tylko z poziomu konta, na którym dokonano zakupu. W przypadku opinii zweryfikowanych, sklep powinien je publikować, jednocześnie oznaczając je jako „zweryfikowane”.
Jednakże, nowe przepisy nie nakazują, aby wszystkie opinie były poddawane weryfikacji. Nadal istnieje możliwość publikowania opinii od osób niezweryfikowanych. Jednak w takich przypadkach sklep powinien jednoznacznie informować, że są to opinie niezweryfikowane.
Informowanie o podziale obowiązków
Jeżeli mamy do czynienia z platformą handlową, gdzie jej dostawca nie jest rzeczywistym sprzedawcą oferowanych produktów, konieczne jest precyzyjne określenie podziału obowiązków i umieszczenie tych informacji w regulaminie.
Należy jasno przedstawić, jakie zadania leżą w gestii dostawcy platformy sprzedażowej, czyli właściciela aplikacji e-commerce. Mogą to być, na przykład dostarczanie narzędzi sprzedażowych, prowadzenie działań marketingowych i zarządzanie komunikacją z klientami. Następnie konieczne jest opisanie, za co odpowiada konkretny sprzedawca, który oferuje określone produkty. W tym przypadku mogą to być działania związane z realizacją zamówień, obsługą zwrotów i wymiany.
Taka informacja staje się istotna zwłaszcza w sytuacji, gdy właściciel platformy umożliwia innym podmiotom prowadzenie na niej sprzedaży. Jednakże, warto pamiętać, że taki podział obowiązków może być również istotny w przypadku współpracy w modelu dropshippingowym. W takiej konfiguracji, właściciel aplikacji może być odpowiedzialny za zarządzanie sklepem, natomiast produkty są sprzedawane przez inne podmioty. Konsument powinien być jasno poinformowany o tym podziale.
Informacja o tym, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną
Informowanie konsumentów o charakterze sprzedawcy, czy jest to osoba fizyczna czy przedsiębiorca, ma kluczowe znaczenie dla przejrzystości relacji handlowych. Jest to nie tylko kwestia zgodności z przepisami prawa, ale również element budowania zaufania i zabezpieczania praw konsumentów. Nowa dyrektywa Omnibus również reguluje tą kwestę.
Najniższa cena w ciągu 30 dni – jak wyświetlić tą informację w WooCommerce
Spośród wielu postanowień zawartych w dyrektywie Omnibus przyjrzę się bliżej jednemu z nich. Chodzi o obowiązek prezentacji najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni w sytuacji gdy dany produkt jest na promocji. W praktyce oznacza to konieczność wprowadzenia zupełnie nowej funkcji, której nasz sklep prawdopodobnie dotąd nie posiadał.
Implementacja tej nowej funkcji będzie uzależniona od rodzaju platformy sklepowej. W artykule tym pokażę jak ją wdrożyć w sklepie internetowym opartym na WooCommerce.
W pierwszej kolejności zainstaluj wtyczkę Omnibus — pokaż najniższą cenę.
Następnie przejdź do ustawień wtyczki: WooCommerce -> Ustawienia -> Omnibus
W pierwszej zakładce Wyświetl cenę mamy do dyspozycji poniższe ustawienia:
- Wyświetl cenę minimalną – do wyboru mamy dwie opcje. Możemy wyświetlić informację o najniższej cenie tylko wtedy gdy produkt jest w promocji. Możemy także ją wyświetlić zawsze, nawet gdy produkt nie jest w promocji.
- Gdzie na stronie produktu – możemy zadecydować w którym miejscu ma się pojawić informacja o najniższej cenie w ciągu 30 dni.
- Rodzaj produktu – w tym miejscu można wybrać typ produktu dla jakiego ma się wyświetlać informacja o najniższej cenie.
Tak wygląda lista lokalizacji komunikatu o najniższej cenie po rozwinięciu:
W kolejnej zakładce Gdzie wyświetlać w witrynie możemy wybrać gdzie chcemy pokazać to info: w boksach z produktami, na stronie produktu, w koszyku lub w dowolnej pętli z produktami.
Od teraz w naszym sklepie będzie wyświetlana informacja o najniższej cenie w ciągu 30 dni: